JOGA DLA DZIECI- wskazówki B.K.S Iyengara i Geety Iyengar.
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


JOGA DLA DZIECI- wskazówki B.K.S Iyengara i Geety Iyengar.

  • czwartek, 14 września 2017
  • opracował: Kostrzewska Marta
  • źródło: Archiwum
Dzieci bardzo lubią ruch, akcję i różnorodność, którą oferują asany. Zajęcia dla dzieci muszą być jednak prowadzone w inny sposób niż dla dorosłych, nauczyciel powinien uwzględnić wiek dziecka, jego możliwości oraz fakt, że dzieci są z natury bardzo aktywne. Asany najlepiej wykonywać w sposób dynamiczny, a zwracanie uwagi na poprawność i dokładność wykonania powinno być uczone stopniowo. Natomiast filozoficzne aspekty praktyki jogi nie są odpowiednie dla dzieci, ponieważ nie mają one ani chęci ani odpowiedniej dojrzałości, aby je pojąć.
jodz1
Rodzice zadają sobie często pytanie, czy joga jest odpowiednia i bezpieczna dla dzieci, czy dziecko może ćwiczyć razem z rodzicami na zajęciach, czy nie będzie się nudzić. Niektórzy zastanawiają się również, czy wprowadzać elementy pranayamy do zajęć. Odpowiedź na te pytania oraz inne ciekawe wskazówki dla nauczycieli jogi można znaleźć w artykułach 
A note on yoga for school children B.K.S.Iyengara oraz Yoga for school children Geety Iyengar.
JAK UCZYĆ DZIECI
Asana to jedyny z ośmiu członów jogi, który można uczyć dzieci. Praktyka asan jest bezpieczna i może być łatwo korygowana. Dzieci bardzo lubią ruch, akcję i różnorodność, którą oferują asany. Zajęcia dla dzieci muszą być jednak prowadzone w inny sposób niż dla dorosłych, nauczyciel powinien uwzględnić wiek dziecka, jego możliwości oraz fakt, że dzieci są z natury bardzo aktywne. Asany najlepiej wykonywać w sposób dynamiczny, a zwracanie uwagi na poprawność i dokładność wykonania powinno być uczone stopniowo. Natomiast filozoficzne aspekty praktyki jogi nie są odpowiednie dla dzieci, ponieważ nie mają one ani chęci ani odpowiedniej dojrzałości, aby je pojąć. Starszym dzieciom nauczyciel może sporadycznie wyjaśniać prostą teorię jogi. Inne, wyższe aspekty jogi – teorię, filozofię, pranajamę, itd., można dopiero wprowadzić nauczając dojrzałą młodzież.
jodz2
WIEK DZIECKA
Dzieci od 6 roku życia wzwyż są gotowe rozpocząć praktykę jogi. Pięciolatki mogą wykonywać niektóre asany, ale są za młode, aby praktykować jogę formalnie. Statyczne pozycje nie odpowiadają im, nie maja zdolności do wykonywania wielu dynamicznych ruchów. Małe dzieci są bardzo elastyczne i giętkie, ale brakuje im siły mięśniowej i dlatego lekcja jogi trwająca 25 lub 35 minut jest dla nich za długa. Mogą okazyjnie i w formie zabawy wykonywać kilka prostych pozycji. Dyscyplina nie powinna być wprowadzana za wcześnie.
 WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELI JOGI
Nauczyciel musi być doświadczonym praktykującym, powinien wzbudzać zainteresowanie i entuzjazm wśród dzieci, pobudzać ich chęć do nauki i prowadzić zajęcia w sposób pogodny.
Najlepiej, gdy wykonuje asany razem z uczniami, a nie tylko wydaje ustne komendy. Jego zaangażowanie jest bardzo ważne, gdyż dzieci uczą się przede wszystkim przez patrzenie i naśladowanie. Często mają problemy z koncentracją i łatwo się rozpraszają, trudne jest więc dla nich słuchanie długich wyjaśnień. Polecenia powinny być zatem krótkie i bardzo przejrzyste.
jodz3
Powinno się różnicować program nauczania w zależności od wieku dzieci. Uczenie rozpoczyna się od najprostszych pozycji, dopiero po pewnym czasie przechodzi się do bardziej zaawansowanych asan. Dobrze byłoby, gdyby dzieci na początku zostały
nauczone siedzieć i stać prawidłowo. Nauczyciel powinien wyłapać podstawowe wady w ich postawie i skorygować je.
Nie jest wskazane ograniczanie się do nauczania tylko kilku asan. Dzieci się bardzo szybko uczą, są w stanie nauczyć się 30 – 40 asan w trakcie rocznego kursu, nawet gdy lekcje odbywają się tylko raz w tygodniu. Kiedy zajęć jest więcej, należy wprowadzić więcej asan. Dzieci potrzebują nowości i różnorodności. Praktykując rozmaite asany, doświadczą rozmaitych ruchów ciała. Ta różnorodność jest konieczna, aby utrzymać ich zainteresowanie. Gdy będą stale powtarzać to samo, szybko się znudzą. Niektóre ważne asany dobrze jest powtarzać na każdych zajęciach, jednak inne powinny być uczone czasami.
jodz4
Warto udoskonalać jedną asanę przez uczenie innych. Np., jeśli grupa uczniów nie może wykonać lotosu, należy praktykować inne pozycje przygotowujące: gomukhasana, virasana, eskapada bhekasana, urdhva padottanasana, utthita hasta padangusthasana, ardha padmasana, itd. Podobnie, aby usprawnić halasanę, należy regularnie praktykować cykl pascimottanasana – halasana.
Niektórzy nauczyciele boją się uczyć dzieci pewnych pozycji, np. upavistha konasany, – mimo że jest ona łatwa dla nich do wykonania.
Albo sami nie praktykują pewnych grup pozycji i w ten sposób ograniczają też dzieci. Pojawiają się też często wątpliwości związane z uczeniem sirsasany.
Asana ta może być jednak bardzo pomocna dla uczniów, gdyż usuwa zmęczenie i odświeża umysł.
Znakomicie sprawdza się, kiedy dzieci mają bardzo dużo nauki. Aby usunąć zmęczenie oraz napięcie fizyczne i umysłowe, warto przed trudnymi egzaminami praktykować pozycje odwrócone, takie jak: sirsasana, sarvangasana, halasana, setubandha sarvangasana, viparita karani, itd.
Dzieci są mniej skłonne do kontuzji, i szybciej zdrowieją. Natychmiast przerywają pozycję, gdy czują, że coś idzie źle i może dojść do kontuzji. Mają własną, wrodzoną ochronną inteligencję, która jest naturalna w tym wieku.
CZY PRANAYAMA JEST ODPOWIEDNIA DLA DZIECI?
Trzeba ostrzec nauczycieli przed nauczaniem dzieci pranayamy. Nie powinna ona być uczona na poziomie szkolnym, gdyż wymaga skupienia i dojrzałości praktykującego i nie pasuje do natury dzieci. Musi być wykonywana z olbrzymią uwagą, potrzebna jest do niej wnikliwa obserwacja, stabilność, podczas gdy dzieci są z natury chętne do zabawy, nieposłuszne i ruchliwe. Pewne pranayamy są wręcz niebezpieczne, mogą doprowadzić do przedwczesnego dojrzewania, a np. bhastrika pranayama może uszkodzić delikatne naczynia krwionośne i komórki mózgowe dzieci.
Istnieje również bardziej praktyczny problem związany z uczeniem dzieci pranajamy – dzieci nie potrafią wytrwać za długo z zamkniętymi oczami. Jeśli są o to proszone, zaraz wybuchają śmiechem. Zaczynają psocić podczas dłuższych objaśnień. Jeśli prosi się dzieci o świadomy oddech, to zaczynają poruszać klatką piersiowa i brzuchem w sposób mechaniczny i dynamiczny. A gdy już usiądą spokojnie, to od razu zapadają się w kręgosłupie. Dzieci, jednak, lepiej niż dorośli, aktywizują kręgosłup podczas wykonywania asan.
Poza tym pranajama nie daje ujścia ich kreatywności, jest dla dzieci pracą monotonną i bezsensowną, trudno im dostrzec rezultaty i osiągnięcia w praktyce.
Aby przygotować uczniów do wykonywania w przyszłości pranajamy, można poprosić starsze dzieci o obserwację oddechu podczas wykonywania asan. To jest wystarczające przygotowanie. Można też uczyć je odpoczywania po dynamicznych asanach w pozycji leżącej z klatką piersiową podpartą przez wałek. Dzieci wtedy szybko się zregenerują i nauczą się w sposób praktyczny znaczenia odpowiedniego oddechu.
 Pratyahara, dharana, dhyana i samadhi są również skomplikowanymi technikami, których nie należy uczyć dzieci.
PRZYKŁADOWE SEKWENCJE
Należy uczyć dzieci pozycji z następujących grup: pozycje stojące, siedzące, skłony w przód, odwrócone, leżące, np. matsyasana, pozycje w leżeniu na brzuchu – salabhasana, skręty, wygięcia do tyłu, pozycje balansowe, jak bhujapidasana, asany poruszające nogi ( np. supta padangusthasana), pozycje z zaplataniem nóg –  yoga nidrasana. Jeśli dzieci wykonują za dużo stycznych pozycji, będą się nudzić i rozpraszać. Dlatego też nauczyciel powinien układać sekwencje tak, aby
ruchy przeplatały się z dynamicznymi i szybkimi. Dynamiczne asany aktywizują rzadko używane mięśnie i stawy, przynosząc giętkość sztywnym ciałom. Przygotowują dzieci do trudniejszych asan. Szybkie ruchy mają również pozytywny wpływ na umysł. Usuwają letarg, ospałość, a także pomagają zwalczać lęki, które przeszkadzają w wykonywaniu swobodnych ruchów.
jodz5

Przykładowe sekwencje:
1. Cykl surya namaskar (potocznie zwany skokami), czyli następujące asany:urdhva hastasana, uttanasana, adho mukhasvanasana, urdhva mucha svanasana, chaturangadandasana. Te pozycje mogą być wykonywane w różnych kombinacjach.
2. Wszystkie pozycje stojące można robić bez wracaniado samasthiti za każdym razem.
3. Wykonanie najpierw wszystkich pozycji stojących naprawą stronę, powrót do samasthiti i następniewykonanie ich na lewą stronę.
4. Łączenie asan w rozmaity sposób, np.utthita triconasana, ardhacandrasana,virabhadrasana, parivriitta parśvaconasana,uthita triconasana, parsva uttanasana,urdhva prasarita ekapadasana, uthita hasta padangusthasana. Ten sam cykl powtórzyć na druga stronę. Wszystkie te pozycje można wykonywać w płynnych przejściach. Tu również można robić kilka kombinacji
5. Łączenie dwóch asan i wykonywanie ich w  powtórzeniach, np. parśvottanasana, urdhva prasarita ekapadasana
6. Cykl navasanay, halasany może być łączony z każdym wygięciem do przodu.
7. Każde wygięcie do przodu i każda pozycja stojąca może być łączona ze skokami
8. Wszystkie wygięcia do przodu mogą być wykonywanena prawą stronę za jednym razem, a potem na lewą
9. Wygięcia do przodu można przeplatać ze skrętami.
10. Każde wygięcie do przodu może być wykonywane na przemian z wygięciem do tyłu (np. urdhva dhanurasana, ustrasana)
11. Zaawansowane i trudne pozycje jak bakasana, czy yoganidrasana powinny być uczone w etapach
jodz10
Nauczyciel powinien dodać kilka różnych kombinacji do tych podanych powyżej. Dzięki temu dzieci będą zadowolone z różnorodności. Trudne i skomplikowane pozycje mogą być uczone przy pomocy ściany, np.sirsasana, urdhva dhanurasana.
  jodz6
Ściana doda odwagi uczniom i wzmocni w nich poczucie równowagi.
Niekiedy można poprosić, aby dzieci wytrwały dłużej w asanie. To wzmocni ich wytrzymałość. Nauczyciel powinien podkreślać podczas demonstracji płynne i pełne gracji ruchy. Czasami może uwrażliwiać uczniów na oddech w pozycji. Nauczyciel powinien również krótko objaśniać, że umiejętność wykonywania asany oznacza poprawne umiejscowienie części ciała, mięśni, organów w różnych pozycjach. Dobrze jest podkreślać związek pomiędzy sposobem wykonywania pozycji i jej działaniem. Jeśli dzieci będą uczone w ten sposób, rozwiną odwagę, zręczność, refleks, stabilność, poczucie równowagi i elastyczność.
Odpowiednio uczone i praktykowane asany doprowadzą do fizycznego i psychicznego zdrowia.
  
jodz7jodz8
 opracowanie: Marta Kostrzewska, nauczycielka metody Iyengara www.jogastudio.pl
na podstawie:
B.K.S. Iyengar, A note on yoga for school children, (w:) 70 glorious years of Yogacharya B.K.S. Iyengar, Bombay 1990
Geeta Iyengar, Yoga for school children, (w:) Yoga & Health Magazine, nr 2,3,4/2006
Fotografie:  Centrum Joga Żoliborz, Warszawa, www.joga.edu.pl
 jodz9
Opublikuj na:
Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Joga z krzesłem. Cenna lektura dla każdego jogina.

Książki do jogi dzielą się na dwa rodzaje. Takie, które ładnie wyglądają na półce i takie, z których można w praktyce korzystać. Książki na półkę, to albo zawiłe próby tłumaczenia teoretycznego, czym jest joga, albo kolorowe nie do końca udane podręczniki do nauki asan, z których nie sposób się czeg...

Wdzięczność kluczem do szczęścia

W dzień silni i przebojowi. Wieczorami przeżuwamy stres (albo on przeżuwa nas). Rano, zanim otworzymy oczy, umysł już podsuwa milion spraw, które trzeba załatwić w ciągu dnia. Z tyłu głowy coś szepcze: "nie zdążysz!". Jak sobie z tym radzić? Sposobów jest wiele, a jednym z nich, i to całkiem skute...

Kanon literatury jogicznej w sklepie JOGA-JOGA.PL

Najnowsze wydanie "biblii jogi" czyli książka "Światło Jogi" B.K.S. Iyengara, poszerzone i wzbogacone o płytę dvd z filmem biograficznym o życiu Mistrza. Polecamy także " Pranajama, sztuka oddychania w jodzie" B.K.S.Iyengara a także "Joga doskonała dla kobiet" Gitty S. Iyengar. Pozycje obowiązkowe w...

Wytrzęś to! TRE® pomaga uwolnić się od stresu.

Proste ćwiczenia, które robią coś dziwnego z ciałem. Sesja TRE® mnie zaskoczyła, choć mniej więcej wiedziałam, czego mogę się spodziewać. Po krótkiej rozgrzewce ciało zaczyna samoistnie drgać. Potem przyszło ukojenie. Dowód na to, że ciało pamięta to, czego nie pamięta umysł, który nosi w sobi...

3 mikstury ziołowe, pomocne przy stanach zapalnych gardła.

Jesień to czas wzmożonej podatności na przeziębienia i grypę. Jeśli odczuwamy pierwsze symptomy, warto wesprzeć organizm w powrocie do równowagi, naturalnymi środkami. Po ziołowe mieszanki, warto sięgać wtedy, kiedy czujemy, że czosnek, cytryna, imbir, miód i pierzyna mogą być niewystarczające, np. ...

Dlaczego nie robię postępów w mojej praktyce jogi...

Jogin wie, że w wyniku wykonywania asan przede wszystkim zdobywa zdrowie. Jest to cenny nabytek zdobywany ciężką pracą, stan zupełnej równowagi ciała, umysłu i ducha. Tak więc nie chodzi o akrobatyczne wykonanie asany, wykraczające poza granice swoich możliwości, lecz o stałą, żarliwą praktykę, połą...

Dzięgiel leśny, i inne skarby z łąk do zebrania w październiku.

Październik, to czas zbioru nie tylko dojrzałych i pełnych witamin, owoców głogu, dzikiej róży czy tarniny, ale także pożytecznego dzięgla leśnego, którego właściwości mogą być pomocne na różne dolegliwości. ...

Sztuka i joga idą ze sobą w parze. Niezwykłe sesje w muzeach.

Muzealna sala pełna adeptów jogi, którzy praktykują asany i pranajamę otoczeni działami sztuki? To nie fantazja. Coraz więcej renomowanych muzeów na świecie organizuje tego typu wydarzenia. Po sesji wypełnionej asanami można wziąć udział w medytacji, a potem zwiedzić w małej, kameralnej grupie ekspo...

Top 6 asan, które pomogą Ci utrzymać formę po lecie.

Czas letni to okres, w którym słońce sprawia, że mamy więcej energii i motywacji do działania. Bardziej dbamy o swoją odsłoniętą skórę i ciało. Mamy więcej czasu i okazji do tego, aby aktywnie spędzać czas. Co zrobić, aby nie stracić formy po lecie i cieszyć się wysokim poziomem energii przez cały r...

Wystartował Kurs Nauczycielski Jogi Integralnej

Dnia 8 września odbył się w szkole Joga Żoliborz w Warszawie ponad trzy godzinny egzamin wstępny oceniający kompetencje osób chcących uczestniczyć w Kursie Nauczycielskim Jogi Integralnej. Miał on na celu sprawdzenie umiejętności i przydzielenie do właściwej grupy w zależności od poziomu zaa...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Listopada 2018
Następne
PWŚCPSN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
LikeSoft