JOGA DLA DZIECI- wskazówki B.K.S Iyengara i Geety Iyengar.
Dołącz do nas na
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA


JOGA DLA DZIECI- wskazówki B.K.S Iyengara i Geety Iyengar.

  • czwartek, 14 września 2017
  • opracował: Kostrzewska Marta
  • źródło: Archiwum
Dzieci bardzo lubią ruch, akcję i różnorodność, którą oferują asany. Zajęcia dla dzieci muszą być jednak prowadzone w inny sposób niż dla dorosłych, nauczyciel powinien uwzględnić wiek dziecka, jego możliwości oraz fakt, że dzieci są z natury bardzo aktywne. Asany najlepiej wykonywać w sposób dynamiczny, a zwracanie uwagi na poprawność i dokładność wykonania powinno być uczone stopniowo. Natomiast filozoficzne aspekty praktyki jogi nie są odpowiednie dla dzieci, ponieważ nie mają one ani chęci ani odpowiedniej dojrzałości, aby je pojąć.
jodz1
Rodzice zadają sobie często pytanie, czy joga jest odpowiednia i bezpieczna dla dzieci, czy dziecko może ćwiczyć razem z rodzicami na zajęciach, czy nie będzie się nudzić. Niektórzy zastanawiają się również, czy wprowadzać elementy pranayamy do zajęć. Odpowiedź na te pytania oraz inne ciekawe wskazówki dla nauczycieli jogi można znaleźć w artykułach 
A note on yoga for school children B.K.S.Iyengara oraz Yoga for school children Geety Iyengar.
JAK UCZYĆ DZIECI
Asana to jedyny z ośmiu członów jogi, który można uczyć dzieci. Praktyka asan jest bezpieczna i może być łatwo korygowana. Dzieci bardzo lubią ruch, akcję i różnorodność, którą oferują asany. Zajęcia dla dzieci muszą być jednak prowadzone w inny sposób niż dla dorosłych, nauczyciel powinien uwzględnić wiek dziecka, jego możliwości oraz fakt, że dzieci są z natury bardzo aktywne. Asany najlepiej wykonywać w sposób dynamiczny, a zwracanie uwagi na poprawność i dokładność wykonania powinno być uczone stopniowo. Natomiast filozoficzne aspekty praktyki jogi nie są odpowiednie dla dzieci, ponieważ nie mają one ani chęci ani odpowiedniej dojrzałości, aby je pojąć. Starszym dzieciom nauczyciel może sporadycznie wyjaśniać prostą teorię jogi. Inne, wyższe aspekty jogi – teorię, filozofię, pranajamę, itd., można dopiero wprowadzić nauczając dojrzałą młodzież.
jodz2
WIEK DZIECKA
Dzieci od 6 roku życia wzwyż są gotowe rozpocząć praktykę jogi. Pięciolatki mogą wykonywać niektóre asany, ale są za młode, aby praktykować jogę formalnie. Statyczne pozycje nie odpowiadają im, nie maja zdolności do wykonywania wielu dynamicznych ruchów. Małe dzieci są bardzo elastyczne i giętkie, ale brakuje im siły mięśniowej i dlatego lekcja jogi trwająca 25 lub 35 minut jest dla nich za długa. Mogą okazyjnie i w formie zabawy wykonywać kilka prostych pozycji. Dyscyplina nie powinna być wprowadzana za wcześnie.
 WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELI JOGI
Nauczyciel musi być doświadczonym praktykującym, powinien wzbudzać zainteresowanie i entuzjazm wśród dzieci, pobudzać ich chęć do nauki i prowadzić zajęcia w sposób pogodny.
Najlepiej, gdy wykonuje asany razem z uczniami, a nie tylko wydaje ustne komendy. Jego zaangażowanie jest bardzo ważne, gdyż dzieci uczą się przede wszystkim przez patrzenie i naśladowanie. Często mają problemy z koncentracją i łatwo się rozpraszają, trudne jest więc dla nich słuchanie długich wyjaśnień. Polecenia powinny być zatem krótkie i bardzo przejrzyste.
jodz3
Powinno się różnicować program nauczania w zależności od wieku dzieci. Uczenie rozpoczyna się od najprostszych pozycji, dopiero po pewnym czasie przechodzi się do bardziej zaawansowanych asan. Dobrze byłoby, gdyby dzieci na początku zostały
nauczone siedzieć i stać prawidłowo. Nauczyciel powinien wyłapać podstawowe wady w ich postawie i skorygować je.
Nie jest wskazane ograniczanie się do nauczania tylko kilku asan. Dzieci się bardzo szybko uczą, są w stanie nauczyć się 30 – 40 asan w trakcie rocznego kursu, nawet gdy lekcje odbywają się tylko raz w tygodniu. Kiedy zajęć jest więcej, należy wprowadzić więcej asan. Dzieci potrzebują nowości i różnorodności. Praktykując rozmaite asany, doświadczą rozmaitych ruchów ciała. Ta różnorodność jest konieczna, aby utrzymać ich zainteresowanie. Gdy będą stale powtarzać to samo, szybko się znudzą. Niektóre ważne asany dobrze jest powtarzać na każdych zajęciach, jednak inne powinny być uczone czasami.
jodz4
Warto udoskonalać jedną asanę przez uczenie innych. Np., jeśli grupa uczniów nie może wykonać lotosu, należy praktykować inne pozycje przygotowujące: gomukhasana, virasana, eskapada bhekasana, urdhva padottanasana, utthita hasta padangusthasana, ardha padmasana, itd. Podobnie, aby usprawnić halasanę, należy regularnie praktykować cykl pascimottanasana – halasana.
Niektórzy nauczyciele boją się uczyć dzieci pewnych pozycji, np. upavistha konasany, – mimo że jest ona łatwa dla nich do wykonania.
Albo sami nie praktykują pewnych grup pozycji i w ten sposób ograniczają też dzieci. Pojawiają się też często wątpliwości związane z uczeniem sirsasany.
Asana ta może być jednak bardzo pomocna dla uczniów, gdyż usuwa zmęczenie i odświeża umysł.
Znakomicie sprawdza się, kiedy dzieci mają bardzo dużo nauki. Aby usunąć zmęczenie oraz napięcie fizyczne i umysłowe, warto przed trudnymi egzaminami praktykować pozycje odwrócone, takie jak: sirsasana, sarvangasana, halasana, setubandha sarvangasana, viparita karani, itd.
Dzieci są mniej skłonne do kontuzji, i szybciej zdrowieją. Natychmiast przerywają pozycję, gdy czują, że coś idzie źle i może dojść do kontuzji. Mają własną, wrodzoną ochronną inteligencję, która jest naturalna w tym wieku.
CZY PRANAYAMA JEST ODPOWIEDNIA DLA DZIECI?
Trzeba ostrzec nauczycieli przed nauczaniem dzieci pranayamy. Nie powinna ona być uczona na poziomie szkolnym, gdyż wymaga skupienia i dojrzałości praktykującego i nie pasuje do natury dzieci. Musi być wykonywana z olbrzymią uwagą, potrzebna jest do niej wnikliwa obserwacja, stabilność, podczas gdy dzieci są z natury chętne do zabawy, nieposłuszne i ruchliwe. Pewne pranayamy są wręcz niebezpieczne, mogą doprowadzić do przedwczesnego dojrzewania, a np. bhastrika pranayama może uszkodzić delikatne naczynia krwionośne i komórki mózgowe dzieci.
Istnieje również bardziej praktyczny problem związany z uczeniem dzieci pranajamy – dzieci nie potrafią wytrwać za długo z zamkniętymi oczami. Jeśli są o to proszone, zaraz wybuchają śmiechem. Zaczynają psocić podczas dłuższych objaśnień. Jeśli prosi się dzieci o świadomy oddech, to zaczynają poruszać klatką piersiowa i brzuchem w sposób mechaniczny i dynamiczny. A gdy już usiądą spokojnie, to od razu zapadają się w kręgosłupie. Dzieci, jednak, lepiej niż dorośli, aktywizują kręgosłup podczas wykonywania asan.
Poza tym pranajama nie daje ujścia ich kreatywności, jest dla dzieci pracą monotonną i bezsensowną, trudno im dostrzec rezultaty i osiągnięcia w praktyce.
Aby przygotować uczniów do wykonywania w przyszłości pranajamy, można poprosić starsze dzieci o obserwację oddechu podczas wykonywania asan. To jest wystarczające przygotowanie. Można też uczyć je odpoczywania po dynamicznych asanach w pozycji leżącej z klatką piersiową podpartą przez wałek. Dzieci wtedy szybko się zregenerują i nauczą się w sposób praktyczny znaczenia odpowiedniego oddechu.
 Pratyahara, dharana, dhyana i samadhi są również skomplikowanymi technikami, których nie należy uczyć dzieci.
PRZYKŁADOWE SEKWENCJE
Należy uczyć dzieci pozycji z następujących grup: pozycje stojące, siedzące, skłony w przód, odwrócone, leżące, np. matsyasana, pozycje w leżeniu na brzuchu – salabhasana, skręty, wygięcia do tyłu, pozycje balansowe, jak bhujapidasana, asany poruszające nogi ( np. supta padangusthasana), pozycje z zaplataniem nóg –  yoga nidrasana. Jeśli dzieci wykonują za dużo stycznych pozycji, będą się nudzić i rozpraszać. Dlatego też nauczyciel powinien układać sekwencje tak, aby
ruchy przeplatały się z dynamicznymi i szybkimi. Dynamiczne asany aktywizują rzadko używane mięśnie i stawy, przynosząc giętkość sztywnym ciałom. Przygotowują dzieci do trudniejszych asan. Szybkie ruchy mają również pozytywny wpływ na umysł. Usuwają letarg, ospałość, a także pomagają zwalczać lęki, które przeszkadzają w wykonywaniu swobodnych ruchów.
jodz5

Przykładowe sekwencje:
1. Cykl surya namaskar (potocznie zwany skokami), czyli następujące asany:urdhva hastasana, uttanasana, adho mukhasvanasana, urdhva mucha svanasana, chaturangadandasana. Te pozycje mogą być wykonywane w różnych kombinacjach.
2. Wszystkie pozycje stojące można robić bez wracaniado samasthiti za każdym razem.
3. Wykonanie najpierw wszystkich pozycji stojących naprawą stronę, powrót do samasthiti i następniewykonanie ich na lewą stronę.
4. Łączenie asan w rozmaity sposób, np.utthita triconasana, ardhacandrasana,virabhadrasana, parivriitta parśvaconasana,uthita triconasana, parsva uttanasana,urdhva prasarita ekapadasana, uthita hasta padangusthasana. Ten sam cykl powtórzyć na druga stronę. Wszystkie te pozycje można wykonywać w płynnych przejściach. Tu również można robić kilka kombinacji
5. Łączenie dwóch asan i wykonywanie ich w  powtórzeniach, np. parśvottanasana, urdhva prasarita ekapadasana
6. Cykl navasanay, halasany może być łączony z każdym wygięciem do przodu.
7. Każde wygięcie do przodu i każda pozycja stojąca może być łączona ze skokami
8. Wszystkie wygięcia do przodu mogą być wykonywanena prawą stronę za jednym razem, a potem na lewą
9. Wygięcia do przodu można przeplatać ze skrętami.
10. Każde wygięcie do przodu może być wykonywane na przemian z wygięciem do tyłu (np. urdhva dhanurasana, ustrasana)
11. Zaawansowane i trudne pozycje jak bakasana, czy yoganidrasana powinny być uczone w etapach
jodz10
Nauczyciel powinien dodać kilka różnych kombinacji do tych podanych powyżej. Dzięki temu dzieci będą zadowolone z różnorodności. Trudne i skomplikowane pozycje mogą być uczone przy pomocy ściany, np.sirsasana, urdhva dhanurasana.
  jodz6
Ściana doda odwagi uczniom i wzmocni w nich poczucie równowagi.
Niekiedy można poprosić, aby dzieci wytrwały dłużej w asanie. To wzmocni ich wytrzymałość. Nauczyciel powinien podkreślać podczas demonstracji płynne i pełne gracji ruchy. Czasami może uwrażliwiać uczniów na oddech w pozycji. Nauczyciel powinien również krótko objaśniać, że umiejętność wykonywania asany oznacza poprawne umiejscowienie części ciała, mięśni, organów w różnych pozycjach. Dobrze jest podkreślać związek pomiędzy sposobem wykonywania pozycji i jej działaniem. Jeśli dzieci będą uczone w ten sposób, rozwiną odwagę, zręczność, refleks, stabilność, poczucie równowagi i elastyczność.
Odpowiednio uczone i praktykowane asany doprowadzą do fizycznego i psychicznego zdrowia.
  
jodz7jodz8
 opracowanie: Marta Kostrzewska, nauczycielka metody Iyengara www.jogastudio.pl
na podstawie:
B.K.S. Iyengar, A note on yoga for school children, (w:) 70 glorious years of Yogacharya B.K.S. Iyengar, Bombay 1990
Geeta Iyengar, Yoga for school children, (w:) Yoga & Health Magazine, nr 2,3,4/2006
Fotografie:  Centrum Joga Żoliborz, Warszawa, www.joga.edu.pl
 jodz9
Opublikuj na:
Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Joga Festiwal 2019 - Bo coś ta Wierchomla we mnie zostawiła....

108 Powitań Słońca podczas VII Górskiego Maratonu Jogi pamięci Makarego Sieradzkiego - to jedynie podsumowanie tygodnia, który stał się naszym udziałem w połowie lata na Joga Festiwalu w Wierchomli. Pogoda była łaskawa nie tylko do praktyki pod słońcem Beskidu, ale i do górskich wędrówek, więc czas ...

Rozgrzewka i zasady bezpieczeństwa podczas praktyki jogi

To, co najbardziej odróżnia jogę od innych form rekreacji ruchowych, jest to, że jest ona ściśle usystematyzowana, podzielona na stopnie zaawansowania, a pozycje przybierane podczas praktyki są szczegółowo opisane, wyznaczając wysokie standardy bezpieczeństwa oraz osiągania konkretnych efektów po sy...

KURS NAUCZYCIELSKI JOGI INTEGRALNEJ - Ostatnie miejsca!

Trwają zapisy na II Edycję ! Pozostały ostatnie miejsca! Kurs nauczycielski przeznaczony jest dla osób, które pragną zdobyć praktyczne umiejętności i rzetelną wiedzę na temat różnych ścieżek i systemów jogi pod okiem najlepszych w Polsce specjalistów. Zdobyte kwalifikacje i umiejętności oraz końco...

Mindfulness w brytyjskich szkołach. Sposób na emocje ucznia

370 szkół w Wielkiej Brytanii bierze udział w testowym programie wdrażania technik mindfulness do codziennych zajęć. To element szeroko zakrojonego projektu wspomagającego zapobieganie i leczenie psychicznych dolegliwości, na które coraz częściej cierpią młodzi ludzie. ...

Minimalizm w podróży

Aby urlop był prawdziwie minimalny potrzebne są dwie rzeczy: minimalny bagaż i minimalny umysł. Wtedy z całą pewnością odpoczniemy naprawdę.Czy zdarzyło Ci się pojechać na upragnione wakacje i wrócić tak naprawdę zmęczonym? Przeładowane bagaże, targanie ich po lotniskach, dworcach, upychanie w bagaż...

ADŹAPA JOGA - WIEDZA MĘDRCÓW STAROŻYTNYCH INDII. Cykl bezpłatnych wykładów o medytacji w 10 miastach Polski.

ADŹAPA JOGA - WIEDZA MĘDRCÓW STAROŻYTNYCH INDII Cykl bezpłatnych wykładów o medytacji w 10 miastach Polski. Wrzesień-Październik 2019 Adźapa Joga (z angielskiego: Ajapa Yoga), czyli joga nie-dźapa (joga nie-powtarzania), to najbardziej starożytna forma jogi, która była odkryta i nauczana tysiące la...

Bez regeneracji nie osiągniemy równowagi. Co robi z nami stres?

Joga w przeciwieństwie do np. treningu siłowego, aktywizuje przywspółczulną część układu nerwowego odpowiedzialną za rozluźnienie. Wspiera więc w balansowaniu układu nerwowego i jest korzystna dla osób zdrowych, a w wielu przypadkach również dla osób chorych – tłumaczy psycholog zdrowia Mateus...

Siła spokoju i uważności. Jak zapanować na umysłem ?

Umysł ludzki może wirować szybciej niż wiatr, poszukując rozrywki i ucieczki od kłopotów, jakie niosą za sobą dylematy dnia powszedniego. Szukając celu, bezpieczeństwa i radości żyjemy w pomieszaniu, zawzięcie szukając spełnienia, a rzeczywistość prawie nigdy nie odpowiada naszym oczekiwaniom. Te za...

Muzyka indyjska i nada joga

Ideałem, do którego winien dążyć indyjski artysta, jest wywołanie w słuchaczu i widzu doświadczenia estetycznego zwanego rasą. Przyrównuje się ją do ożywczego nektaru, którego skosztowawszy, człowiek zatraca poczucie ciała, a jego dusza rozszerza się i łączy we wspólnym doświadczeniu z innych uczest...

Joga przynosi ulgę. Badania nad chorobą Parkinsona

Techniki relaksacyjne, pranajama i mindfulness pomagają cierpiącym na chorobę Parkinsona w pokonaniu stanów lękowych i depresyjnych – wynika z najnowszych badań, przeprowadzonych na uniwersytecie w Hongkongu. ...

  
kalendarium wydarzeń
Poprzednie
Września 2019
Następne
PWŚCPSN
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Partnerzy portalu
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji
LikeSoft