Menu
bądź na bieżąco !


Restorative Yoga łagodzi skutki chronicznego stresu. Judith H. Lasater

  • czwartek, 11 listopada 2010
  • autor: Judith H. Lasater
W naszym życiu nierzadko przychodzi nam ciężko pracować, a kiedy nareszcie mamy czas na sen, czyli w pełni zasłużony odpoczynek, rzadko jest to odpoczynek prawdziwy.
Restorative Yoga (joga regenerująca) wg metody Judith Hanson Lasater   uczy głębokiego relaksu i odpoczynku z prawdziwego zdarzenia. Długi, odpowiednio podparty relaks działa korzystnie na całe ciało i wszystkie organy wewnętrzne; jego wymiernymi efektami są: redukcja nadciśnienia, wzmocnienie systemu immunologicznego, poprawa trawienia i płodności, zmniejszenie napięć mięśni i ogólnego zmęczenia.
Poniższy cytat pochodzi z książki Judith H. Lasater Ph.D., P.T. "Relax & Renew. Restful Yoga for Stressful Times'" wyd. Rodmell Press, Berkeley, California, 1995, s. 7-8, tłum. Bodzia Matulaniec.
 Restorative Yoga łagodzi  skutki przewlekłego stresu
Restorative Yoga łagodzi skutki przewlekłego stresu na kilka sposobów.
Po pierwsze, poprzez podparcie ciała przy użyciu wielu pomocy do jogi, stwarza idealne warunki dla pełnego relaksu.
Po drugie, każda sekwencja pozycji regeneracyjnych ułożona jest w taki sposób, aby możliwy był ruch kręgosłupa we wszystkich kierunkach (wygięcia w tył, skłony w przód, delikatne skręty). Ruchy te odzwierciedlają odwieczną mądrość jogi, która uczy, że zdrowy kręgosłup jest gwarancją dobrego samopoczucia.
Po trzecie, dobrze ułożona sekwencja asan regeneracyjnych zawiera również pozycje odwrócone, które odwracają skutki grawitacji. Nawet proste umieszczenie nóg na wałku, może wywołać całkiem wyraźne skutki. Z uwagi na fakt, iż przez większość dnia głównie siedzimy bądź stoimy, krew i płyny limfatyczne gromadzą się w kończynach dolnych. Przez zmianę działania siły ciężkości w nogach, płyny te powracają do górnej części ciała, wzmacniając tym samym pracę serca.
Restorative Yoga łagodzi  skutki przewlekłego stresu
Roger Cole, Ph.D. nauczyciel jogi i psychobiolog z University of California w San Diego, specjalizujący się w badaniach snu i rytmów biologicznych, dokonał wstępnych badań nad wpływem pozycji odwróconych na ludzki organizm. Stwierdził, iż w sposób znaczący zmieniają one poziom hormonów, zmniejszając tym samym pobudzenie mózgu, ciśnienie krwi i zastój płynów. Efekty te tłumaczy jako wynik spowolnienia rytmu serca i rozszerzenia naczyń krwionośnych w górnej części ciała, powstałych na skutek odwrócenia działania grawitacji.
Po czwarte, Restorative Yoga na przemian pobudza i koi narządy wewnętrzne. Na przykład poprzez zamknięcie brzucha w skłonach w przód, a następnie otwarcie go w trakcie wygięć w tył, narządy jamy brzusznej są najpierw ściskane, a krew wypychana, po czym świeża krew napływa do nich z nową siłą. Ten wymuszony nieco przepływ krwi powoduje lepszą wymianę tlenową i usuwanie zbędnych produktów przemiany materii z komórek ciała.
Restorative Yoga łagodzi  skutki przewlekłego stresu
Wreszcie, joga uczy, że ciało jest przeniknięte energią. Prana, energia męska, skumulowana jest powyżej przepony, porusza się w górę, kontrolując funkcje oddechowe i pracę serca. Apana, energia kobieca, znajduje się poniżej przepony, porusza się w dół i kontroluje głównie funkcje narządów jamy brzusznej. Restorative Yoga bilansuje te dwa aspekty energii tak, aby praktykujący zachował równowagę - nie był ani nadmiernie pobudzony, ani wyczerpany.
  
Restorative Yoga łagodzi  skutki przewlekłego stresu
 
 
 
Opublikuj na:
Polecamy:   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10
Już za niespełna miesiąc Światowy Dzień Jogi On-Line w Sulisławiu!

Joga-Joga.tv i Pałac Sulisław zapraszają na wyjątkowe wydarzenie – Światowy Dzień Jogi on-line w Sulisławiu. Gdziekolwiek jesteś, cokolwiek robisz – zrób przerwę. 21 czerwca o godz. 12.00 ćwicz razem z tysiącami osób na całym świecie. Dzięki transmisji na żywo jogini z różnych zakątków Polski i świata będą mogli wspólnie wykonać 12 Powitań Słońca w intencji harmonii i pokoju na świecie.

Mama-joginka. Wywiad z Pauliną Holtz

O tym, jak to jest być mamą joginką, zaletach praktykowania i dzieciach jako "obiektach dociskających" opowiada Paulina Holtz, aktorka teatralna i filmowa oraz ambasadorka Światowego Dnia Jogi On-Line w Sulisławiu.

Co jogini sądzą o … grach komputerowych?

Rosnąca od lat osiemdziesiątych popularność komputerów osobistych spowodowała ogromny postęp rozwoju gier komputerowych. Gry w pewnym sensie łączą w sobie to, co niesie ze sobą literatura i film, a także posiadają swoje specyficzne cechy – stanowią wyzwanie dla użytkownika, który musi nauczyć się tworzyć pewne strategie. Wpływ gier komputerowych na psychikę gracza wzbudza wśród naukowców kontrowersje. Mówi się zarówno o ich pozytywnym, jak i negatywnym wpływie. Niektórzy wskazują na ich edukacyjny, a nawet terapeutyczny wpływ, inni ostrzegają, że mogą powodować oderwanie od rzeczywistości. Co o grach komputerowych myślą Jogini?

Jogiczne metody oczyszczania a kultura zachodnia, Anna Rychlewska-Ślęczek

W starożytnych traktatach jako podstawę treningu wymienia się jogiczne procesy oczyszczająco-terapeutyczne. Mówi się o nich jako o czynnościach związanych z oczyszczaniem na poziomie ciała, które są kluczowe - w połączeniu z odpowiednią dietą i asanami - w osiągnięciu równowagi w ciele, a co za tym idzie, osiągnięciu pełnego zdrowia. Powstaje więc pytanie: czy w obecnych czasach można praktykować klasyczną Hatha Jogę bez tych jogicznych metod oczyszczania? Dlaczego te procesy są praktycznie nieznane na zachodzie?

Frytki z selera z dipem czosnkowym

Kto powiedział, że frytki muszą być niezdrowe? Wystarczy tylko - zamiast smażenia na głębokim oleju - użyć piekarnika, a ziemniaki zastąpić czymś innym, ale będącym prawdziwym źródłem witamin – np. selerem. Nigdy nie mogłam się przekonać do tego warzywa, jednak od czasu, kiedy spróbowałam go w tej postaci, zajadam się nim bardzo często. Frytki z selera idealnie sprawdzają się jako dodatek do głównego dania lub jako przekąska.

Asana Tygodnia: PARSVA BAKASANA (wariant boczny pozycji żurawia)

Parsva Bakasana to balans na rękach, który daje sporo satysfakcji, ponieważ poprawne wykonanie tej pozycji świadczy o tym, że wszedłeś na kolejny jogowy poziom. To pozycja dla zaawansowanych, ale średnio zaawansowani też mogą spróbować, jeśli tylko mięśnie brzucha, barki i ramiona są dostatecznie silne oraz istnieje możliwość wykonania mocnego skrętu tułowia.

Recenzja: „Uwolnij swój głos” Silvia Nakkach, Valerie Carpenter

Czy joga głosu może wypłynąć na stan naszego zdrowia? Owszem. Udowodniono, że śpiew stosowany jako metoda uzdrawiania, pobudza wzrost nowych komórek mózgowych, obniża ciśnienie krwi, wspiera głęboki oddech, wspiera system immunologiczny oraz reguluje rytm pracy serca. Śpiewający głos ponadto stymuluje pranę, energię życiową. Śpiewanie, szczególnie w grupie, sprawia, że jesteśmy bardziej promienni. Jedyny warunek? Przełamać wewnętrzne zahamowania.

Budyń z siemienia lnianego

Siemię lniane zaliczane jest do polskich tzw. superfoods ze względu na wysoką zawartość kwasów tłuszczowych omega-3, a także witaminy E, białka, potasu, cynku oraz innych dobroczynnych dla zdrowia substancji. Siemię lniane działa osłonowo na przewód pokarmowy, wspomaga walkę z zaparciami oraz wspomaga odchudzanie.

Joga dla biegaczy - wywiad z Katarzyną Podgórni, Gabriela Fedyk

"Bieganie to dosyć jednorodny ruch, przeciążający jedne partie ciała a zaniedbujący inne. (...) Joga, a szczególnie odpowiednio dobrana do potrzeb sekwencja, jest naprawdę skutecznym uzupełnieniem tego, czego w bieganiu brakuje." O jodze dla biegaczy, o tym, czego jogini i biegający mogą się od siebie nauczyć oraz o okazywaniu radości przez jednych i drugich opowiada Kasia Podgórni – prowadząca warsztaty jogi dla krótko- i długodystansowców.

21 czerwca ćwicz jogę razem z tysiącami osób na całym świecie! Światowy Dzień Jogi on-line w Sulisławiu

Joga-Joga.tv i Pałac Sulisław zapraszają na wyjątkowe wydarzenie – Światowy Dzień Jogi on-line w Sulisławiu. Gdziekolwiek jesteś, cokolwiek robisz – zrób przerwę. 21 czerwca o godz. 12.00 ćwicz razem z tysiącami osób na całym świecie. Dzięki transmisji na żywo jogini z różnych zakątków Polski i świata będą mogli wspólnie wykonać 12 Powitań Słońca w intencji harmonii i pokoju na świecie.

  
Facebook
kalendarium wydarzeń
Maj 2016
PWŚCPSN
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
pokaż wszystkie
więcej
pokaż wszystkie
Partnerskie szkoły jogi
  

Szukaj w portalu
 
Partnerzy portalu
bądź na bieżąco !

dodaj    usuń adres
  
Joga Portal - Pierwszy, ogólnopolski serwis joga-joga.pl - Kraków - Poznań - Wrocław - Trójmiasto - Lublin
Wakacje z joga, wakacyjne kursy jogi oraz wyjazdy organizowane przez szkoły Jogi z całej Polski. Wyszukiwarka szkół jogi: Kraków, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Lublin a także wiele innych miast z całej Polski. Pozycje jogi, joga na DVD, książki o jodze,joga-sklep, forum a także medytacja, ajurweda, kursy rozwoju oraz masaż tajski. Najnowsze wydarzenia, pytania oraz odpoweidzi, wywiady oraz joga w ciąży i joga dla dzieci - Indie i joga w Indiach a także abc jogi i wakacje z jogą podróżowanie po Azji