Joga światłem życia – recenzja. Justyna Moćko

  • środa, 27 grudnia 2006
  • autor: Justyna Moćko
Nie sądziłam, że książka, która przedstawia filozofię i poglądy jednego człowieka może być tak wciągająca jak dobra powieść. Czytałam ją z zainteresowaniem, niejednokrotnie uśmiechając się, podkreślając ołówkiem co celniejsze bon-moty. Szybko się ją czyta, bo jest bardzo ciekawa. Myślę, że wrócę do niej – teraz, aby rozważyć to, co jest napisane.
Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar  (urodzony w 1918 r.) jest jednym z najwybitniejszych nauczycieli jogi. Urodził się w rodzinie bramińskiej, jako jedenaste dziecko. Od urodzenia był bardzo chorowity, co nie przysparzało mu popularności wśród rówieśników.
Jedna z jego sióstr wyszła za mąż za Śriman T. Krishnamachar, który był utytułowanym znawcą sanskrytu, mistrzem jogi.
Krishnamachar na zaproszenie maharadży zamieszkał w Majsurze, gdzie uczył jogi rodzinę królewską. Młody B.K.S. Iyengar zamieszkał z nimi.
Widząc, że stan zdrowia młodego Sundara jest ogólnie bardzo słaby, szwagier zalecił mu praktykę jogi, aby ten mógł podreperować swoje zdrowie. Praktyka, wskazówki Krishnamachar’a zafascynowały młodego adepta jogi, szwagier w tym czasie stał się jego guru, wielbionym i czczonym nauczycielem.
Do obowiązków Krischnamachar’y należało dbanie o rozrywkę i podbudowę duchową świty maharadży. Realizował to poprzez pokazy jogi, które wykonywali jego uczniowie, wśród których najmłodszym był Sundara.
Zafascynowany praktyką postanowił się jej poświęcić. Nie była to łatwa decyzja, gdyż w latach 30 joga w Indiach nie była popularna. Kogoś, kto chce poświęcić się nauce jogi społeczeństwo uważało za szaleńca. Znacznie łatwiejsze było do zaakceptowania kapłaństwo, czy wyrzeczenie się świata. Ucząc jogi w Punie, która była miastem nowoczesnym, zorientowanym na Zachód wygląd Iyengara, który nosił atrybut bramina (długi pukiel włosów wyrastający na czubku ogolonej głowy) wzbudzał drwiny i szyderstwa Kiedy obciął włosy na modłę zachodnią naraził się na dezaprobatę rodziny. Jednak mimo wszystkich przeciwności Iyengar konsekwentnie podążał drogą, która obrał: uczył jogi.
Praca z młodymi ludźmi w Punie dała mu wiele doświadczeń i pokazała własne braki. Uświadomiła mu, że jeśli chce, aby joga znów miała należne miejsce w życiu Hindusów, powinien dobrze ich uczyć tej sztuki. Aby móc dobrze uczyć, powinien zgłębić tę praktykę. Przez długie lata ćwiczył po 12 godzin dziennie, jeździł do starożytnych świątyń, gdzie zachowały się rzeźby bóstw w pozycjach jogi, analizował teksty źródłowe, badał i obserwował ciała uczniów.
Długotrwała praktyka przyniosła efekty – Iyengar stał się uznanym nauczycielem, dawał liczne pokazy, robił wykłady, uczył. Obecnie tysiące ludzi na całym świecie uprawia jogę według metody B.K.S. Iyengara, najwięcej w Ameryce Północnej i Wielkiej Brytanii, a także w Europie, Australii, Japonii, RPA, Polsce.
W 2004 roku został umieszczony przez tygodnik Time na liście Stu Najbardziej Wpływowych Ludzi Świata
O całym swoim życiu, praktyce, filozofii, poglądach opowiada w książce Joga światłem życia.
Napisana w sposób prosty, jasny i bezpośredni jest wykładnią poglądów Mistrza, opowieścią o praktyce.
Rozdziały w książce pokazują najważniejsze efekty praktyki jogi według metody Iyengara: stabilność, witalność, jasność, mądrość, szczęśliwość.
Aby osiągnąć te efekty należy pracować na poszczególnych poziomach, czyli odpowiednio na poziomie ciała fizycznego, ciała energii, ciała umysłu, ciała intelektu, ciała boskości.
Wprowadzenie i podsumowanie mówią nam o wolności, która na nas czeka i która jest efektem praktyki.
Zapraszając nas w Podróż do Wnętrza Iyengar w sposób jasny i klarowny przybliża podstawowe pojęcia filozofii indyjskiej. Przystępna forma, obrazowe porównania sprawiają, że sanskryckie słowa niezauważalnie zapadają w pamięć. Odniesienia do hinduizmu nie są zbyt częste. Iyengar uważa, że joga jest sztuką uniwersalną, która owszem, wyrosła na gruncie hinduizmu, ale jest dostępna dla każdego, gdyż nie jest religią.
Poszczególne rozdziały stanowią jednolity wykład, okraszony błyskotliwymi spostrzeżeniami, nawiązaniami do współczesności. Moją ulubioną uwagą jest: „Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych mówi o Życiu, Wolności i Poszukiwaniu Szczęścia. Gdyby napisał ją jogin mówiłaby o Życiu, Szczęściu i Poszukiwaniu Wolności”. Wiele jest takich „złotych myśli”, odnoszących się również do praktyki, które warto zapamiętać i rozważać.
W swojej książce Iyengar omawia wszystkie odczucia, emocje, które mogą pojawić się podczas praktyki: stres, ból („dobry”, „zły”), żądza, pycha, obsesja, nienawiść, chciwość.
Wykład nie ogranicza się tylko do emocji, Mistrz prezentuje swoje poglądy na temat umysłu, inteligencji, świadomości, mocy, mądrości. Można powiedzieć, że całość zagadnień (etyka, czystość itd) ważnych dla poszukującego jest opisana w tej książce.
Poglądy te podane są w bardzo interesujący i ciekawy sposób, okraszone przykładami, przede wszystkim ze swojego życia, co czyni je bardziej wiarygodnymi. Autor opowiada różne wydarzenia, mówi o cechach, które go charakteryzowały, które nie zawsze były pozytywne. ;-)
W tej książce Iyengar idzie o krok dalej niż dotychczas, nie pokazuje jogi jako zbioru precyzyjnie wykonach asan, tylko jako sposób na życie. Świadome życie. Jest to odpowiedź na tak często zadawane przez praktykujących jogę pytanie: „Po co to robimy”.
Tak jak Światło jogi było uważane za biblię jeśli chodzi o praktykę, tak Joga światłem życia jest kompendium wiedzy na temat filozofii.
Obecnie Iyengar oferuje światu spójny system, sposób na życie, sprawdzony w laboratorium swojego ciała, oddechu i umysłu.

Justyna Moćko
justyna@joga-joga.pl

Książka do kupienia w sklepie portalu: sklep.joga-joga.pl
Opublikuj na:

data wydruku: wtorek, 22 października 2019 roku 18:39:06
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=147&art_ID=434