ścieżka do tekstu:

Przepisy ze zdrowej misy: Chałwa sezamowa

  • środa, 5 sierpnia 2015
  • autor: Paulina Szpargała
Sezam jest bogatym źródłem białka o wysokiej zawartości aminokwasów – doskonale bilansującym dietę bezmięsną. Słynie przede wszystkim ze swojego działania odmładzającego, wzmacniającego, tonizującego, zmiękczającego i łagodzącego. Jest szczególnie wskazany w okresach wyczerpania i rekonwalescencji, przy chronicznym kaszlu, osłabieniu płuc, hemoroidach, zaparciach, bolesnych miesiączkach, osteoporozie, próchnicy i wypadaniu włosów Pierwsze wzmianki o jego uprawie pochodzą z Babilonu, w którym to zyskał miano „przyprawy bogów”. Uważany jest także za pierwszą roślinę, z której pozyskiwano olej - nasiona sezamu zawierają około 50% tłuszczu, a wytłoczony z nich olej jest najprościej mówiąc – niezastąpiony, podobnie jak dla kubków smakowych każdego łasucha, chałwa własnej roboty. :-)
Nasiona tej wszechstronnie prozdrowotnej rośliny, zawierają w sobie m.in. mnóstwo magnezu, żelaza, miedzi, cynku, wapnia, kwasu foliowego, błonnika, sezamolu, kwasu oleinowego, witaminy B1. Oprócz nich do przygotowania chałwy potrzebujesz:
miód,
imbir, cynamon,
według uznania: orzechy, ziarna słonecznika, rodzynki,
moździerz lub innych sprzęt do roztarcia sezamu :)
 
chalwa 

Jak przygotować?
Sezam (w ilości odpowiedniej do planowanych porcji) delikatnie upraż na rozgrzanej patelni. Po ostygnięciu, rozdrobnij nasionka w moździerzu lub rozgnieć np. tłuczkiem (przy ew. zblendowaniu konsystencja sezamu będzie sucha). Rozdrobiony sezam połącz z miodem o „lejącej się ” konsystencji (ja na 0,5 kg sezamu dałam 4 duże łyżki miodu), dodaj przyprawy i rozdrobnione bakalie, wymieszaj dokładnie, uformuj masę i wstaw do lodówki na minimum 2 godziny. Smakowitości! :-)
 
 chalwa
 
 
Opublikuj na:

data wydruku: poniedziałek, 9 grudnia 2019 roku 06:36:39
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=138&art_ID=2045