Matsyasana

Matsyasana (Pozycja ryby)

Matsya – ryba, wcielenie boga Wisznu
Tradycyjna Matsyasana powinna być wykonywana z nogami w pozycji lotosu, jednak ta wersja jest zbyt trudna dla osób początkujących.
Matsyasana
Jak wykonać pozycję krok po kroku:
1. Połóż się na plecach ze zgiętymi kolanami, stopy postaw na podłodze.
2. Na wdechu unieś lekko do góry miednicę, wsuwając dłonie pod pośladki (skieruj dłonie wnętrzami do podłogi, palcami w stronę stóp). Na wdechu przyciśnij przedramiona do podłogi, trzymaj łokcie blisko tułowia.
3. Na kolejnym wdechu podnieś górną część tułowia i głowę do góry. Unoś ramiona i barki do góry, wypinając klatkę piersiową na kształt łuku. Patrz przed siebie, rozciągaj szyję przesuwając podbródek nieznacznie do góry.
4. Przechyl głowę nieco do tyłu, jeżeli możesz oprzyj delikatnie czubek głowy na podłodze, jednak nie przenoś ciężaru ciała na głowę i szyję. Rozsuń łokcie lekko na boki. Staraj się aby ruch do góry wychodził od dolnej części pleców do mostka. Najwyżej wypiętym punktem ciała powinien być teraz mostek.
5. Wyprostuj i połącz nogi, uda musza być mocne i aktywne, wypychaj piety do przodu. Jeżeli ta pozycja sprawia ci trudność, pozostaw kolana ugięte.
6. Ściągnij razem łopatki, dzięki temu obniżysz barki i mocniej uwypuklisz klatkę piersiową.
7. Oddychaj głęboko, pozostań w pozycji od 15 - do 30 sekund. Aby wyjść z pozycji: na wydechu opuść głowę i tułów na podłogę. Wykonaj kontrpozycję – przyciągając kolana do brzucha.
 
Zastosowanie terapeutyczne:
  • zaparcia
  • łagodne bóle pleców
  • trudności w oddychaniu
  • niepokój, lęki
  • zmęczenie
  • bóle menstruacyjne
 
Korzyści:
  • otwiera klatkę piersiową
  • rozciąga szyję
  • poprawia samopoczucie
  • według tradycyjnych tekstów leczy wszystkie choroby
  • rozciąga biodra i mięśnie pomiędzy żebrami
  • rozciąga i stymuluje mięśnie brzucha oraz przedniej części szyi
  • stymuluje działanie organów jamy brzusznej i gardła
  • wydłuża mięśnie górnych pleców i tyłu szyi
  • poprawia posturę
 
Przeciwwskazania:
  • poważne uszkodzenia szyi
  • zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie krwi
  • migrena
  • bezsenność
  • poważne uszkodzenia dolnych pleców
 
Opracowanie: JK
 
 

data wydruku: środa, 17 lipca 2019 roku 16:21:41
adres dokumentu: http://www.joga-joga.pl//index.php?LANG=pl&page_ID=102&art_ID=97